måndag 26 november 2012

Vet ni hur man vet när en ananas är mogen?

Det är bra att ha vänner från andra delar av världen. Precis som vi vet hur hjortronen eller åkerbären i norr ser ut när de är mogna så vet de längre söderut när en ananas är mogen. För mig har det här alltid gått på chansning. Den finaste ananasen åker med mig hem och sen är det ett lotteri när man skär upp den. Nu vet jag hur man tar reda på när den är mogen och det tipset tänker jag dela med av mig till er.

Jo, så här är det. När du med lätthet kan dra loss de gröna bladen i toppen på ananasen - då är den mogen. Sitter de fast - omogen. Det är lätt att testa i affären. Sitter alla blad fast kommer den inte smaka sådär sött, gott och runt och fruktköttet kommer inte vara mjukt. Lossnar bladen så får du en sådan här ananas.

2 kommentarer: