söndag 11 januari 2015

Analog fredag

Det är inte ovanligt att det ser ut så här hemma hos oss en fredagkväll. Lördag med för den delen. Edward sitter framför sin dator, Richard framför sin, Nelle har sin iPad och jag telefonen. Det är tyst. Vi har redan ätit middag tillsammans och vi väntar på ett program vi brukar se på tv tillsammans som börjar kl 9, ungefär som "På Spåret" på fredagskvällarna hemma i Sverige. Alla är vi uppslukade av internets värld... Det är så himla sorgligt men ändå så svårt att stå emot. 

Härom dagen (antagligen i fredags) läste jag en artikel om "Analogue Friday", en överenskommelse i en familj där man la all elektronik i en låda på fredagseftermiddagen och UMGICKS. På vanligt hederligt sätt utan Google och Wiki. Det tilltalar mig. Att på fredagen summera veckan, prata om vad man ska göra i helgen, skratta tillsammans... Jag tror det är därför jag är sådan (kraftig) motståndare till att försöka få bättre internet i stugan, vi behöver den vilan. Vi behöver stänga ner, koppla bort, och bara vara tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar