torsdag 20 december 2012

Svensk tårta

Nu är sista tårtan uppäten och 9-åringen testar födelsedagspresenten - Wii (för er gamlingar kan jag berätta att det är som ett tv-spel). Det här med tårtor var det jag ville prata om. I vår familj har vi en tårta som vi äter varje gång någon fyller år, har namnsdag eller liknande. Jag har nog berättat det förut. Det är marängbotten med moccagrädde och rostad mandel på. ALLA älskar den! Lite konstigt eftersom det är kaffe i men så är det iallafall.

Men den tårtan kan man inte gärna bjuda "oinvigda" på. Speciellt inte barn som inte är uppväxta med den så idag när Edward skulle bjuda på tårta i skolan så blev det gammal hederlig gräddtårta. Hemgjord tårtbotten enligt det enklaste och bästa receptet EVER (vill ni ha det ska ni få det), fyllning av mosade hallon med lite socker på ett lager och marsankräm på det andra. Grädde i massor och så färska jordgubbar på toppen. Amerikanarna älskar den!!! Amerikansk tårta är ju mest bara en torr kaka med lite glasyr på så det kanske inte är så konstigt... Alla klasskamrater tyckte om den svenska tårtan idag och Edward var så stolt. Till och med fröken frågade efter receptet! Ja, det kanske är nåt jag kan bli i det här landet. Tårtbagare. Tårtbagare Gray.

Som en liten anekdot kan jag berätta att våra barn en gång sett serien "Tårtan" hos våra vänner P&P. Den var en klar favorit. De satt som fågelholkar och tittade. I chock över det de såg. Den är bra märklig den där serien. Ni minns den va?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar