tisdag 11 december 2012

Vivaldi

Idag spelade de Vivaldis Fyra Årstider på radio. Ett vackert musikstycke kan man ju tycka men jag kom på mig själv med att börja andas lite häftigare och få en lätt ångestskänsla i magen. Helt plötsligt så kändes den klassiska radiokanalen inte alls rogivande längre och jag ville bara stänga av! Men jag gjorde inte det. Och då kom jag på det. Varför jag inte kunde njuta av musiken.

När vi gick i skolan så var de här Fyra Jävla Årstiderna alltid ett återkommande inslag. Man skulle lyssna på vårbäcken som hoppade och fågelkvitter i skyn, höstens susande blad i violinerna och vinterns hårda kyla i någon gammal basfiol. Jag kunde aldrig lära mig de där. Allt var bara en enda stelfrusen bäck med troll. Och alla andra i klassen kunde PRECIIIIS höra alla årstiderna kristallklart. Jag antar att det är det här som kallas tondöv men handen på hjärtat, folks, hörde ni och kan ni verkligen avgöra vilken som är vilken av Vivaldis Fyra Årstider?

1 kommentar:

  1. Lotta, du ska inte misströsta, jag har aldrig lyssnat på den där, men nog är det väl upp till betraktaren/lyssnaren att få avgöra vad som är vad?:-)
    Din vän i Solna-viken

    SvaraRadera