torsdag 19 februari 2015

Tiderna har verkligen förändrats

Edward sitter i soffan med sin dator och gör läxor. De arbetar på ett projekt i skolan och är uppkopplade via "Schoology", en skolportal där alla har ett eget konto, mail m.m., även föräldrar och lärare. Edward ska idag jobba i 45 minuter om Civil Rights och det är ok att lyssna på musik samtidigt.

Tänk hur vi hade det. En trött stencil som skulle pluggas in, kanske läsa lite i en bok. Det som stod i boken var det som gällde och någon annan research än den vi skrivit ned för hand från ett (annat trött) uppslagsverk fanns inte tillgång till. Idag kan barnen få 14 miljoner träffar på "Malcolm X" och sedan ska de hantera den informationen. Jag undrar vad som händer med våra nutida hjärnor? Vad är det vi i utvecklar just nu? Och vad kommer vi använda det till?

Evolution.

3 kommentarer:

  1. Intressant att du tar upp det här med all info som ska inhämtas. Intervjuade en rektor för några veckor sedan som menade att det snabba svaret på hur elevernas resultat ska förbättras är att eleverna måste jobba hårdare. 30 procent har alltid klarat skolan hur den än fungerat men resten måste lägga ner mer tid helt enkelt, och samtidigt måste lärarna inse att man inte kan ge alla fria händer att gå ut och "söka kunskap". för alla klarar inte det, det behövs mer styrning.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med den där rektorn. Tror också på kateterledd undervisning. Barn är inte kapabla (och ska inte behöva vara kapabla) att själva ta ansvar för sin undervisning innan hjärnan är utvecklad för det. Kanske i gymnasiet, ev inte förrän universitetet. Man behöver LÄRA SIG kritiskt tänkande.

      Radera
    2. Hahaha - auto correct när den är som BÄST - katederledd ska det SÅKLART vara! Hahaha!!!

      Radera