lördag 23 mars 2013

Matilda

Idag var jag på min första Broadway-show! Vi (jag och Nelle och hela hennes gamla klass) såg musikalen Matilda skriven av irländaren Roald Dahl. Jag är verkligen inte musikaltypen men den här föreställningen var FANTASTISK!!!

Berättelsen i sig är så sorglig att man bara vill dö, iallafall om man är socialarbetare, men den är berättad på ett sådant humoristiskt sätt att barn verkligen tycker den är rolig. Det handlar om en flicka som heter Matilda som föds oönskad av förfärliga föräldrar. De ignorerar, hånar henne, favoriserar brodern och är direkt elaka mot henne. Ändå växer hon upp till ett slags "wunder-kid" med övernaturliga förmågor. När hon börjar skolan får hon kontakt med en underbar lärarinna och tillsammans lyckas de överleva trots att även rektorn på skolan är en tyrann. I korta drag så är det storyn.

Jag grät. På riktigt. Ensemblen och speciellt flickan som spelade Matilda var underbar. Scenografin var magisk och det var helt enkelt en toppeneftermiddag väl värda sina 32 dollar!

Man fick förstås inte fota så det här är det enda jag lyckades få till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar