söndag 29 juni 2014

Det är så härligt att vara hemma!

Semester är ju bara underbart! Jag må vara ledig hela tiden men det här med semester är ju något annat. Vi har på de här dagarna vi varit hemma hunnit med så mycket kul! Jag har inte internetuppkoppling hela tiden så bloggen blir tyvärr (igen) lite sporadiskt uppdaterad men här kommer en sammanfattning av helgen.

På fredag var Richard till jobbet på förmiddagen och sedan packade vi in oss i biIen och åkte på "känna igen oss i Sverige-turné". Först åkte vi förbi barnens gamla dagis och hälsade där på en av Nellans dagisfröknar som faktiskt kom ihåg oss. Sen var vi en sväng förbi vår lägenhet och hälsade på några grannar som faktiskt också kom ihåg oss.

När vi gjort stan färdigt åkte vi 7,5 mil söderut för att titta till stugan. Där blev vi bjudna på middag av våra underbara stuggrannar och ett bastudopp hann vi också med. Årets första dopp och 17 grader i vattnet. Stugan var sig förhållandevis lik men man blir alltid lite beklämd när folk inte har samma ordning som en själv, eller hur? Say no more.
Det var fredag det. 

På lördag åkte vi med Richards familj, dvs mamma, pappa, systrar och syskonbarn till Rastaholms värdshus ute på Ekerö för att fira Richards mamma som i höst fyller jämnt. Det var en fin miljö med goda hamburgare och mindre lyckad fiskgryta. Önskar jag kunde skrivit tvärt om...
På kvällen var vi bjudna på middag hem till vänner i Solna och därifrån finns inga bilder. Ni får tro mig på ordet när jag säger att det var en matorgie med grillade lammracks, halumni, korvar, sallad, rostade grönsaker, chimichurri, jordgubbar, vin...

Idag söndag har jag varit på stan och träffat ett par gamla kollegor som jag väl får säga sedan har blivit några av mina närmaste vänner. Vi jobbade tillsammans i några år i slutet på 1990-talet in på 2000-talet. Vi var alla i samma ålder, socionomer och hade utan att överdriva vansinnigt roligt tillsammans.
En Annika saknas på bilden, hon hade redan hunnit gå när vi kom på att vi måste ju fota också!

Våra samtal är alltid intressanta (var då och är fortfarande) och rör sig smidigt mellan relationer, skönhetsprodukter och samhällsfrågor. En sak som speciellt fastnade idag är när en av Annikorna berättade för oss att hon varit på skrivarkurs på Hasseludden. Kursen hade handlat om att skriva memoarer och att det viktigaste med skrivandet är att fundera över varför man vill berätta den historia man berättar. Varför berättar jag det här? Jag tänkte såklart på mitt eget skrivande, vilket i nuläget ju är den här bloggen, och kom på mig själv med att tänka "hahaha, ja, varför berättar jag det här - vad ÄR det jag vill säga egentligen?". Kanske dags att börja fundera på det?

1 kommentar:

  1. Jättekul att träffas Lotta!! Missade bilden men det blir fler gånger. Och du, du som har tid, sätt igång och skriv vettja, och nu minns jag ju som av en händelse också den där idén jag har som jag ju mejlat dig om vid ett tillfälle.
    Kram
    annika

    SvaraRadera