tisdag 1 januari 2013

The Garden District

På 1700-talet var The Garden District centrum för den plantageägande societeten i staden. Idag är stadsdelen ett pittoreskt inslag i New Orleans ganska i övrigt stökiga gatubild. Här rasar inga fyllon omkring och inte en jazzslinga hörs som är "normaliteten" på gator som Bourbon Street, Canal Street o.s.v inne i stan. Husen i The garden District klarade sig relativt bra under Katrina och det finns så mycket vackert att titta på och inspireras av.

Jag och Nelle gick idag omkring i The Garden District och French Quarter medan grabbarna var på World War II Museum. Jag kände att jag fått nog av krigsturism för ett tag och ägnade dagen åt arkitektur och vackra trädgårdar. Ett bra val.

Vi har haft 26 grader varmt idag (växlande väder!!!) och nu lämnar vi New Orleans för att åka ut till Oak Alley Plantation, den plantage som varit med i filmer som "Borta med vinden" och "Katt på hett plåttak". Just filmen "Katt på hett plåttak" är en av mina favoriter och under nästa år ska den ha premiär på Broadway med Scarlett Johansen i huvudrollen. Jag tror faktiskt jag ska försöka se den.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar