måndag 14 januari 2013

Om båten

Nu ska jag berätta om den där båten som har en lastbil på däcket. Varje morgon klockan tio i sju så kör den där båten förbi oss här i East River. Anledningen till att jag vet att klockan är tio i sju är att den där båten "lever om" något infernaliskt! Det är som att den inte har någon ljuddämpare, om nu båtar har ljuddämpare. Iallafall så var det ljudet som först fångade vår uppmärksamhet någon gång i april, när vi precis flyttat hit förra året. Sen började vi titta lite närmare på båten och såg att den hade en lastbil som last varje morgon. Exakt samma tid, exakt samma ljud och exakt samma lastbil ombordlastad varje morgon. Vart var den på väg? Och varför hade den en lastbil med sig varje dag? Det var frågor vi ställde oss och det var ganska "spännande", tyckte vi.

Sen någon gång i höstas så började jag promenera med ett gäng "tjejer" (något patetiskt över att kalla sig tjejer i den här åldern men vad ska man säga, allt annat är värre - damer, kvinnor, brudar...) som bor här i samma hus som oss. Alla har barn i UNIS så vi gick vår morgon-Powerwalk så fort barnen åkt iväg med skolbussen. En morgon började vi prata om den här "mystiska båten och lastbilen". Då fick jag en förklaring av min vän D! Hon hade hört  att det är The Coroners (Rättsläkarens/Obducentens) lastbil och att den helt enkelt används för att köra lik från ena sidan av Manhattan ,Upper Manhattan/Bronx/Norra New York, till sjukhusen på Lower Manhattan. Detta för att slippa med en lastbil full med lik på vägarna!!! Men hur...läbbigt är det? Hon hade till och med hört att liken kom från fängelser!!!

Nu vet jag inte med 100 procentig säkerhet om det här är sant men vi har lyckats se att lastbilen har ett sådant där "Hälsomärke" på sidan, ni vet en sådan där symbol som står för...MEDICAL, typ. Visst är det här lite sjukt... men samtidigt smart. Hellre en lastbil med lik på floden, än en lastbil med lik på krogen. Liksom. Om den skulle krocka eller så. Dåligt - jag vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar