måndag 9 december 2013

Akupunktur (långt inlägg)

Ni kanske undrar hur det är att få akupunktur? Jag tänkte berätta hur jag upplever det. Jag var nämligen där idag igen och idag hade jag också kusin Kajsa med mig. Två kvinnor i medelåldern som behövde fylla på lite energi, få Chi att flöda bättre genom kroppen. Vad är då Chi? Chi skulle man kanske enkelt kunna beskriva som livsenergin, livsanden.

Iallafall. 
Först kommer man in och doktorn checkar av läget lite. Hur är det med det, hur går det med det? Hur är Chi?

Sen får man lägga sig ner på en mjuk brits. Varför jag skriver mjuk är för att jag tror att det är genomtänkt och viktigt att den är mjuk för man kommer att ligga helt stilla under en lång tid. Sen börjar doktorn nästan alltid med den första nålen i pannan, lite längre upp än mitt mellan ögonen. Den är för att man ska slappna av.

Efter det börjar nålarna sättas i ett mönster som jag förstås inte kan. Ibland är det lika många nålar på "varje sida kroppen" (det finns någon slags osynlig mittlinje som delar kroppen på längden mitt av) och ibland är fokus mer på en sida, t.ex. tre nålar i ett öra men baa en i det andra. Det gör sällan ont men det känns som en svag ström kring varje mål när den sätts in. Som att nerverna i området retas. När det gör ont någon gång så kan det göra helvetiskt ont. Som om någon sände en brinnande blixt ner i nålen. Och in i din kropp. Ibland går det över efter en stund. Om inte får man ta bort den nålen och behandla någon annanstans längs "rätt meridian".

Sen ligger man där. Det kan vara vissa nålar som behöver stimuleras extra och då sätter hon pulserande elektricitet på dessa. Från en liten maskin. Sen har hon också en lite infravärmelampa som hon låter värma "mer utsatta" områden. I mitt fall mage och ländrygg. Sen ligger man där. Stilla. Rör man sig det minsta så känns det som att huden "spricker", det sticker i alla nålar och man får nästan panik - fånge i huden. Så man ligger stilla. Helt stilla. Ibland i nästan två timmar. Och då är det skönt med en mjuk brits kan jag säga.

När nålarna tas bort är man som vanligt igen.

Efter en behandling har jag känt lite obehag/ont/trött i det som behandlats men dagen efter har det alltid varit bättre än innan. Alltid. Som jag hade det i våras vill jag aldrig tillbaka till. Så på sätt och vis kan man nog säga att jag njuter av mina nålar. Idag var det nålen i den här handleden som var mest aktiv. "Bra! sa doktor Zhao, för det är den som behandlar magontet".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar