söndag 15 december 2013

Jag och Nellan

Idag har vi haft en heldag, jag och Nellan! Vi steg upp vid 8-snåret, utvilade båda två. Käkade frukost och gjorde oss sedan fina för dagen. Nelle ville att jag skulle ta ett kort på henne när hon duschat som jag skulle visa "Sverige"...ja, ni förstår själva varför.
Första anhalt var receptionen i huset där
vi mötte upp Nelles vän Eloise och hennes mamma, min vän, Marielos. Flickorna hade ett födelsedagskalas hos en klasskompis nere i Battery park så det var bara att kuska iväg med buss, tunnelbana, byte till annan tunnelbana och taxi. Vi var 9 minuter sena men inte sist. Det har ju snöat i New York och då går allt lite långsammare vilket alla verkar ha förståelse för...

Under tiden flickorna var på kalas satt vi och drack kaffe på en fik i närheten av Freedom Tower. Mycket tjejsnack och välbehövligt.
I huset där kalaset var fanns den här vackra lampan som jag inte kunde låta bli att fota. Den var gjord i vackraste silke och var gissningsvis 2 meter i diameter. Rummet var ganska stort som ni förstår. Med högt i tak.

När kalaset var slut åkte vi uptown till Lincoln Center där vi åt en hamburgerlunch och drack ett glas vitt på ett riktigt trevligt ställe som hette P.J. Clarke's. Rekommenderas!

Sen var det dags - årets kulturupplevelse - The Nutcracker på New York City Ballet. Sju klasskompisar på balett. Uppklädda och förväntansfulla.
Inga kameror/mobiler/bilder var tillåtna inne i själva lokalen men det var otroligt vackert. Amerikanerna älskar The Nutcracker på julen, det är ett "julmåste" för många. Kanske lite som vår lucia? Jag blir så gråtmild när jag ser något så vackert som detta. Tänker på hur hårt dansarna måste arbeta så att få kroppen att röra sig så..vackert. Biljetterna kostade $125 STYCK och det var nog tur att jag inte visste det innan de var beställda och betalda av någon annan, för annars vette tusan om jag inte fått "second thoughts". Men jag är så glad att vi gick. Barnen tyckte det var jättebra och skötte sig exemplariskt. För mig var det en underbar upplevelse och nu måste, bara MÅSTE jag gå och se Svansjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar