söndag 15 december 2013

Barn och kultur

125 dollar för en biljett till baletten. Spenderad på en 7-åring som åt Gummibjörnar i pausen istället för att dricka champagne (vilket mamma i och för sig gjorde). Kan det vara värt det? Ja, någonstans så tror jag det! 

Jag vet inte om Nelle förstod hela historien igår (eller om jag ens själv gjorde det för den delen) men jag är säker på att nästa gång hon hör musiken, så kommer hon att känna igen den från denna föreställning. Hon kommer att minnas den kvällen när hon gick ut med sina vänner i New York och tittade på balett, riktiga ballerinor, och hon kommer att få med sig vackra bilder från en otrolig scendekor att minnas genom livet. Oavsett vilka dessa bilder är. För de är ju ändå aldrig detsamma för olika människor, oavsett ålder. Jag är övertygad om att hon redan är berikad.

Det kommer förmodligen att ta år innan hon vet vem Tschaikovsky är. År innan hon vet vem George Balanchine är. År innan hon förstår vad hon sett. Och hört. Men när hon gör det så är jag säker på att hon kommer värdera det högt.

Barn behöver kultur.

http://www.nycballet.com/ballets/g/george-balanchine-s-the-nutcracker.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar