lördag 29 mars 2014

Paleo-gott och inte så gott

Mycket av maten vi numera äter är såklart paleo. Vilket ju egentligen inte betyder sååå stor förändring. Kött, fågel, fisk och varierade grönsaker. Frukt och bär. Visst äter vi mer grönsaker nu än tidigare men den förändringen hade vi redan börjat innan. Det finns i princip paleo-recept för "allt", alltså jag menar alla saker som du äter när du äter vanligt. Ni har sett min müsli, bröd, focaccia tidigare. Jag ska väl i ärlighetens namn säga att jag var lite skeptisk när jag häromdagen skulle pröva göra paleo-våfflor men jag ville verkligen prova våffeldagen till ära!
Det fanns två recept. Det ena som jag tänkte laga innehöll många ägg och mandelmjöl (som jag hade slut på båda) och det i andra receptet skulle man ha banan, kokosmjölk, kokosmjöl...och lite annat. Jag tänkte "ok, nu kör vi!". Men nej... Det såg ut som våfflor (de gräddades ju i ett vanligt våffeljärn!), de luktade våfflor (antagligen från järnet det med) men det var F-N INTE VÅFFLOR! Barnen kämpade ner varsin med massor av sylt och socker. Och då går ju liksom allt förlorat. Jag åt ett litet smuligt, torrt hjärta med agavesirap. Inte gott någonstans. 

Vad vill jag säga med det här? Ingenting annat än ett note to self - laga inte kokosvåfflor nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar