fredag 7 mars 2014

Paleo

Jag vet inte vad jag ska tro. Kan det verkligen vara så att det vi äter har så stor effekt på sjukdomar så att de i det närmaste går att bota ned ändrad kost? Eller är det slumpen? Tillfälligheter? Tur?

Jag var ju helt paleostrikt de första 3 veckorna jag prövade min ändrade kost. Sedan fuskade jag lite i ett par veckor och åt till och med rostat vetebröd när jag hade haft magsjuka. Sen gick jag tillbaka till paleo igen och har nu ätit paleobaserad kost (men fuskat med lite mjölkprodukter, crème fraiche, grädde, smör i små mängder) och också unnat mig en semla och GODIS! Nån gång. Ok, lite för ofta på godiset innan lingonveckan kanske men man är ju bara människa...

I allafall så mår jag idag - bra! Jag har fortfarande lite känningar av endometriosen ibland men det är INGENTING jämfört med förut. Jag har på hela den här tiden ätit två tabletter med smärtstillande. På flera månader!!! Alltså, ni fattar inte hur revolutionerande det är! Och jag har inte den där förlamande känslan av ENERGIFÖRLUST. Fatigue. Jag känner mig på det stora hela rätt normal. Hela tiden tänker jag..."nu kommer det komma, så här tur kan ingen ha"...men det har det inte gjort. Känslan att vara tung, ha ont, svullen i magen, trött, irriterad (nåja, familjen får sig nog en släng då och då ändå) - allt är borta!?!

Nu skulle det vara lätt att tänka - det har gått över! Nu kan jag äta vad jag vill! Jag är botad! Men någonstans där inne i huvudet så tror jag att kosten är nyckeln. Och att jag måste försöka fortsätta leva paleo (-ish) så gott som det går. För det verkar onekligen så som att antiinflammatorisk kost fungerar för mig. Med lite godis som krydda någon gång.

1 kommentar: