torsdag 13 september 2012

Helikopter över Manhattan

Jag har länge, länge drömt om att få flyga helikopter över Manhattan. Helst i Donald Trumps privata...men man kan ju inte få allt. Igår så hade Richard ordnat så denna dröm blev sann. Vilken man va!?! För flera veckor sedan sa han att vi skulle hitta på något tillsammans den 12 september och att vi skulle ordna barnvakt till den eftermiddagen/kvällen. Vad ville han inte berätta utan det skulle bli en överraskning. Jag skulle ha på mig kläder för att gå ut och äta middag och vi skulle träffa någon annan. Senast 16.30 skulle vi mötas upp utanför FN-skrapan. Jag ordnade barnvakt, köpte ny klänning, tog bekväma skor på mig och drog iväg. På vägen dit började jag fundera på vad det kunde vara... Skulle vi bli guidade i FN-skrapan av någon'? Skulle vi äta middag med Jan Eliasson? Skulle vi träffa några av våra amerikanska vänner vi inte sett på länge? JAG VAR OLIDLIGT NYFIKEN!!!

Jag var på plats före halv och där stod Richard och hans kollega Haavard och väntade. De ropade fatt en taxi och sen drog vi iväg. De sträckte fram en lapp till taxichauffören för att inte avslöja var vi skulle varpå han utbrister högt och ljudligt på indien-bruten engelska "OH, HELICOPTER!!!". De var avslöjade...men det gjorde liksom inget då. På helikopterplattan mötte vi upp Haavards flickvän, bror och fru och sedan gav vi oss iväg.

Och vilken tur det var. 25 minuter runt Manhattan, över Harlem, New Jersey, över Statue of Liberty, Yankee Stadium...fantastiskt! Gör det om ni kommer hit, det är värt det.

Sen gick vi ner i Financial District och åt  middag på Smörgås Chef en nordisk restaurang som ligger på Stone Street, precis vid Wall Street. Stone Street var mysigt, en kullerstensgata (äldsta i New York City) där restauranger ligger tätt, tätt med uteserveringar som på ett torg i Italien, Spanien eller Frankrike. Maten var ok. Inget jag kommer att komma ihåg men det var en härlig kväll. Varmt så man klarade sig utan kofta. Som en svensk sommarkväll när den är som bäst.

1 kommentar:

  1. Lite (!) avis ... jag vill också åka helikopter över Manhattan!!!!!/mosti Gitan

    SvaraRadera