onsdag 7 mars 2012

Mångalen



Fullmåne över New York och jag sover illa. Två dagar innan månen är helt full så ligger jag sömnlös, vrider på mig och känner mig allmänt...sömnlös. När månen sedan vänder så är det som vanligt igen. Många människor är ju påverkade av det här men jag har aldrig hört talas om några vetenskapliga bevis som stödjer någon teori om varför det är på detta viset. En förklaring jag hört (myt?) är att vi människor till största delen består av vatten och att balansen i kroppen rubbas vid fullmåne likt tidvattnet? Jag måste banne mig googla fenomenet och se om jag kan hitta någon information. (Se nu bilden framför er hur jag gör det....google...sökord "sover dåligt vid fullmåne" - blipp!) 

En förklaring? Beror det på ljuset och kölden?
En annan förklaring? Eller är det vattnet som påverkar psyket?

Vad tror du? Om de här är toppresultaten på google känner jag mig faktiskt lite skeptisk. Och inte ett dugg klokare. Det är väl bara att vänta in vargtimman då.

5 kommentarer:

  1. Att månen påverkar psyket vet alla som jobbar med service - vid fullmåne dyker alltid knasbollarna upp med "utmanande" frågeställningar. kroppsvattenteorin ger jag dock inte så mycket för. Det bygger på nån slags ebb & flod i kroppen vilket skulle påverkas av månens dragningskraft. Denna är ju densamma oavsett hur stor del av månen som är solbelyst (månens storlek är ju densamma). Sömnstörningarna kan möjligen förklaras av att det är ljusare vid fullmåne vilket dock förutsätter klart väder. I största utsträckning skulle jag dock tro det är psykologiskt betingat: Om man anser sig mån-påverkad noterar man medvetet eller omedvetet att fullmånen är på G vilket skapar en oro i kroppen. Notera att det mest är kvinnor som är månpåverkade och ni har ju lite närmare till era känslor än vad vi män har. Nä, jag sa INTE "känner efter lite mer" - det är ju trots allt kvinnodagen idag! Grattis på den förresten./F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju en himla tur att du inte sa "känner efter lite mer", det hade ju kunnat uppfattas som lite kränkande. Så här på kvinnodagen.
      /L

      Radera
  2. Att det är internationella kvinnodagen är mycket trevligt men det är inget i jämförelse med att jag precis hittat din blogg igen Lotta =). Trodde inte du skulle få upp den så snabbt med tanke på alla praktiska aktiviteter, inskolningar, "bostadslöshet" mm som ni befinner er i just nu. Underbart helt enkelt! Jag har lusläst. Nellan och Edward är helt klart A-barn. Vilken prestation.

    Månen påverkar på ett mystiskt vis det är jag helt övertygad om. Har hört en skröna om att kvinnors cykler är påverkade och just månatliga pga månen. Hur vet jag dock inte men det är en intressant fråga. Får nog googla lite själv.

    Ser fram emot att följa bloggen och ert liv i NY! Jag/vi kommer och njuter av utsikten och ert underbara sällskap vad det lider. Lita på det!

    Bamsekram från Lisa med familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram emot ert sällskap. New York och Manhattan funkar för barn också. Speciellt där vi kommer bo med fotbollsplan, grillplats, lekplats, pool... Välkomna till bloggen och oss! KRAM Lotta

      Radera
  3. Finns inget vetenskapligt bevis för att månen påverkar människan...

    /B

    SvaraRadera